ŞCOALA GIMNAZIALĂ ,,LAZĂR TÂMPA” ALMAŞ
Almaş, Strada Principală, Nr. 190-191, Tel. 0257313318
scoalaltalmas@yahoo.com
PROIECT DE DEZVOLTARE INSTITUŢIONALĂ
2017- 2022
AVIZAT ÎN CONSILIUL PROFESORAL DIN
APROBAT ÎN CONSILIUL DE ADMINISTRAŢIE DIN
- ÎNREGISTRARE:
ECHIPA DE PROIECT:
PROFESOR VESA RAFILA- director
PROFESOR CRIŞAN CRISTINA-consilier educativ
PROFESOR GHEORGHE ANDREIA
CUPRINS
CAPITOLUL I: ARGUMENT
CAPITOLUL II: VIZIUNEA ŞCOLII
CAPITOLUL III: MISIUNEA ŞCOLII
CAPITOLUL IV: ANALIZA DIAGNOSTICĂ
IV.1. Informaţii de tip cantitativ
IV.2. Cultura organizaţională
IV.3. Analiza SWOT
IV.4. Analiza PESTE
CAPITOLUL V: STRATEGIA PROIECTULUI
V.1. Ţinte strategice
V.2. Opţiuni strategice
V.2. Programe de realizarea a ţintelor strategice
CAPITOLUL VI: MONITORIZAREA ŞI EVALUAREA PROIECTULUI DE DEZVOLTARE INSTITUŢIONALĂ
“Educaţia este dobândirea artei de a utiliza cunoştinţele” – Alfred North Whitehead
“Natura ne aseamănă. Educaţia ne deosebeşte” - Confucius
- ARGUMENT
Şcoala Gimnazială ,,Lazăr Tâmpa” Almaş îşi propune să îşi definească vocaţia, obligaţiile, promisiunile şi scopurile în funcţie de nevoile beneficiarilor săi, ca răspuns la determinările societăţii actuale, o societate a cunoaşterii, caracterizată prin noi dimensiuni ale personalităţii individuale: gândire critică, creativă, capacitate de comunicare şi cooperare, abilităţi de relaţionare şi lucru în echipă, atitudini pozitive şi adaptabilitate, responsabilitate şi implicare. Uneori considerăm educaţia ca o activitate în care continuitatea e mai importantă decât schimbarea. Devine însă evident că trăim într-un mediu a cărui mişcare este nu numai rapidă ci şi imprevizibilă, chiar ambiguă. Nu mai ştim dacă ceea ce ni se întâmplă este “bine” sau “rău”. Cu cât mediul este mai instabil şi mai complex, cu atât creşte gradul de incertitudine.
Datorită progresului tehnologic şi accesului sporit la cunoaştere şi la resurse ne putem propune şi realiza schimbări la care, cu câtva timp în urmă nici nu ne puteam gândi. Trebuie, deci, să ne modificăm modul în care gândim prezentul şi viitorul educaţiei pe care îl dăm generaţiei următoare având în vedere aceste aspecte. Nu ne mai putem permite o unitate şcolară “muzeu”, orientată spre trecut, care pune accent pe cunoştinţe, ci avem nevoie de o şcoală ce-i pregăteşte pe copii pentru viitor, punând accent pe competenţele sociale şi de comunicare.
Un învăţământ modern, bine conceput permite iniţiativa, spontaneitatea şi creativitatea copiilor, dar şi dirijarea, îndrumarea lor, rolul profesorului căpătând noi valenţe, depăşind optica tradiţională prin care era un furnizor de informaţii.
În acest context, şcoala noastră urmăreşte realizarea unei educații pe principiul dezvoltării durabile care nu poate fi susţinută decât de un sistem de educaţie performant şi flexibil, bazat pe inovaţie, disponibilitate şi cooperare, ca premisă a incluziunii sociale.
Prezentul Proiect de Dezvoltarea Instituţională (PDI) este elaborat în concordanţă cu politica educaţională pe termen lung a Ministerului Educaţiei Naţionale, în baza condiţiilor sociale şi economice ale perioadei actuale (puse în evidență de analiza PESTE) şi a rezultatelor analizei SWOT a şcolii. PDI este un document fundamental care reflectă personalitatea școlii, analizează factorii definitorii care conduc la reuşita unui învăţământ de calitate: baza materială a şcolii; calitatea profesională şi morală a cadrelor didactice; mediul familial şi social al elevilor. P.D.I. stabilește strategia școlii în următorii 5 ani și fixează ţintele strategice în funcţie de misiunea asumată a şcolii, de resursele umane şi materiale ale acesteia, dar şi de condiţiile concrete ale comunităţii educaționale (cadre didactice, elevi, părinți). Această strategie are ca scop final creşterea calităţii procesului instructiv – educativ conform cerinţelor Uniunii Europene privind formarea competenţelor cheie la elevi, dar şi păstrarea identităţii naţionale în contextul globalizării unei societăţi a învăţării pe tot parcursul vieţii.
- VIZIUNEA ŞCOLII
Şcoala Gimnazială ,,Lazăr Tâmpa” Almaş îşi propune, în esenţă, să formeze copiilor de vârstă şcolară o personalitate armonioasă, creativă, ataşată valorilor naţionale şi europene.
Satisfacerea cerinţelor educaţionale, sociale şi emoţionale ale copiilor prin programe speciale şi stimulative, precum şi educarea spiritului de discernământ în cazuri concrete, având la bază situaţii reale din viaţa cotidiană reprezintă o prioritate pentru Şcoala Gimnazială ,,Lazăr Tâmpa” Almaş.
Cadrele didactice sunt implicate, în egală măsură, în formarea unor copii cu o dorinţă vie pentru cunoaştere şi autoinstruire, capabili să se adapteze la cerinţele unei societăţi dinamice, precum şi în considerarea părinţilor ca partener egal în formarea şi dezvoltarea propriului copil.
- MISIUNEA ŞCOLII
Vocaţia Şcolii Gimnaziale ,,Lazăr Tâmpa” Almaş o reprezintă provocarea minţii, aprinderea imaginaţiei, antrenarea fizică a tinerilor care ne sunt încredinţaţi pentru a le îmbogăţi viaţa spirituală şi a le încuraja respectul de sine şi faţă de ceilalţi.
Şcoala Gimnazială ,,Lazăr Tâmpa” Almaş asigură o educaţie de calitate, modernă şi flexibilă, adaptată nevoilor şi aspiraţiilor individuale, în concordanţă cu cerinţele comunităţii.
Şcoala Gimnazială ,,Lazăr Tâmpa” Almaş urmează o apropiere practică şi interactivă în procesul de învatare care îi încurajează pe copii să fie riguroşi la locul de studiu (muncă) şi să îşi asume responsabilitatea pentru nivelul propriu de învăţare.
Şcoala Gimnazială ,,Lazăr Tâmpa” Almaş menţine la un nivel foarte ridicat standardul de calitate în ceea ce priveşte resursele folosite, facilitând astfel accesul elevilor către nou, către tehnologia informatică de ultimă oră, în vederea eficientizării şi potenţării maxime a procesului educativ.
Şcoala Gimnazială ,,Lazăr Tâmpa” Almaş oferă copiilor un mediu sănătos şi sigur în care să se dezvolte, un mediu care ţine cont de problemele particulare ale fiecăruia, asigurînd o educaţie în spiritul demnităţii şi toleranţei, al respectătii drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului.
- ANALIZA DIAGNOSTICĂ
IV.1. Informaţii de tip cantitativ
IV.1.1. Elemente de identificare a unităţii şcolare
- Denumirea şcolii: Şcoala Gimnazială ,,Lazăr Tâmpa” Almaş
- Forme de şcolarizare propuse: preşcolar, primar, gimnazial, cursuri de zi
- Adresa: Almaş, Strada Principală, Nr. 190-191
- Telefon: 0257313318
- Email: scoalaltalmas@yahoo.com
- Site web: http:/scoli.didactic.ro.scoala-cu-clasele-iviii_lazar-tampa_almas
- Limba de predare: română
- Programul școlii se desfășoară într-un singur schimb, între orele 8.00- 14.30
IV.1.2. Resurse umane
- Populaţie şcolară:
DINAMICA STRUCTURII ŞCOLARE (nivel preşcolar, primar şi gimnazial):
An şcolar |
Număr clase |
Număr elevi |
|
|
2012-2013 |
Total formaţiuni de studiu: 13 4 grupe 5 clase nivel primar 4 clase nivel gimnazial |
248 64 94 90 |
|
|
2013-2014 |
Total formaţiuni de studiu: 13 4 grupe 5 clase nivel primar 4 clase nivel gimnazial |
255 63 105 87 |
|
|
2014-2015 |
Total formaţiuni de studiu: 13 4 grupe 5 clase nivel primar 4 clase nivel gimnazial |
243 64 107 72 |
|
|
2015-2016 |
Total formaţiuni de studiu: 13 4 grupe 5 clase nivel primar 4 clase nivel gimnazial |
234 60 102 72 |
|
|
2016- 2017 |
Total formaţiuni de studiu: 14
5 grupe 5 clase nivel primar 4 clase nivel gimnazial |
229 69 84 76 |
||
PLANIFICAREA DINAMICII STRUCTURII ŞCOLARE (nivel preşcolar, primar şi gimnazial):
An şcolar |
Număr clase propuse |
Număr estimat elevi |
||||
|
|
|
|
|
Număr total elevi |
|
2017- 2018 |
5 grupe 5 clase nivel primar 4 clase nivel gimnazial Total |
|
|
|
|
64 88 78 230 |
REZULTATE – PERIOADA 2012-2016
- Rata abandonului şcolar în cei 4 ani școlari este 1,09%.
- Rata promovabilităţii la sfârșitul celor 4 ani școlari din perioada 2012-2016 este de 98%
Rezultate la concursuri școlare
Numărul mare de elevi participanți la concursurile şcolare reflectă preocuparea cadrelor didactice și a elevilor școlii pentru performanță. Prin rezultatele deosebite obţinute la etapele naţionale ale concursurilor, Școala Gimnazială ,,Lazăr Tâmpa,, Almaş se situează în topul şcolilor din judeţul Arad.
- Personal
B.1. An şcolar 2016-2017 (NIVEL PREŞCOLAR, PRIMAR ŞI GIMNAZIAL)
- PERSONAL DE CONDUCERE:
DIRECTOR
- 2. PERSONAL DIDACTIC: CADRE DIDACTICE
- Număr de cadre didactice calificate: 19 - 100%
- Număr de cadre didactice cu gradul didactic I: 14
- Număr de cadre didactice cu gradul didactic II: 2
- Număr de cadre didactice cu definitivat: 3
- PERSONAL DIDACTIC AUXILIAR
Secretară (1)
Administrator financiar (1)
- PERSONAL NEDIDACTIC:
Personal curăţenie (6)
B.2. NIVEL PREŞCOLAR, PRIMAR ŞI GIMNAZIAL(2016- 2021)
- PERSONAL DE CONDUCERE:
Director (1)
- 2. PERSONAL DIDACTIC: CADRE DIDACTICE
- Procent cadre didactice calificate: 100%
- PERSONAL DIDACTIC AUXILIAR
Secretară (1)
Administrator financiar (1)
- PERSONAL NEDIDACTIC:
Personal curăţenie (6)
IV.1.3. Resurse materiale
Spaţiul de învăţământ:
Şcoala Gimnazială ,,Lazăr Tâmpa” Almaş dispune de spaţii proprii, clădiri cu dotări adecvate desfăşurării în condiţii optime a procesului instructiv- educativ.
Unitatea are în subordine 4 grădiniţe amplasate în fiecare sat aparţinător comunei Almaş. Fiecare grădiniţă dispune de spaţii adecvate desfăşurării procesului instructiv-educativ în cele mai bune condiţii.
Toate spaţiile sunt avizate sanitar.
Astfel, cele 9 săli de curs ale şcolii sunt utilate cu mobilier modern, proiectat sa raspundă normativelor de igienă şi de funcţionalitate. Pupitrele (individuale sau duble) împreună cu scaunele sunt adaptate staturii copiilor, permiţându-le acestora să-şi menţină o ţinută corectă în timpul desfăşurării activităţilor. Sălile de curs sunt dotate cu calculatoare cu legătura on-line la Internet. În completarea tehnologiei informatice se regăsesc 20 calculatoare în incinta laboratorului informatizat, pe care elevii le folosesc în timpul orelor de informatică sau al celorlalte ore de curs, fiind asistaţi atât de cadrul didactic, cât şi de profesorul de informatică al şcolii.
Materialele şi echipamentele didactice aflate la dispoziţia elevilor şi a cadrelor didactice sunt moderne, adecvate nivelului de vârstă şi programelor şcolare: planşe, hărţi, mulaje, materiale audio- vizuale, tehnologie informatică, softuri educaţionale, instrumente de lucru pentru laboratoarele şcolii. Personalul şolii, alături de conducerea şcolii şi de părinţi se implică permanent în păstrarea, dezvoltarea şi mai ales în modernizarea mijloacelor didactice deoarece noua societate a cunoaşterii evoluează într-un ritm foarte rapid.
Laboratoarele de ştiinţe (chimie-fizică şi biologie) sunt dotate cu mobilier şi echipamente moderne, conform normativului de dotare minimală pentru nivelul gimnazial, adecvate regulilor de igienă şi de siguranţă, precum şi nevoilor actuale de studiu şi de cercetare.
Biblioteca şcolii funcţionează cu un fond de carte de 4000 de volume care este augmentat anual, prin investiţiile şcolii, prin donaţii sau prin strângerea de fonduri. Acest spaţiu este folosit cu precădere în cadrul orelor de curs, şcoala dezvoltând programe special create pentru încurajarea lecturii în rândul elevilor (proiectele:“Săptămâna lecturii”, împumutul săptămânal al cărţilor).
În cancelarie şi secretariat/direcţiune se găseşte câte o multifuncţională, dotată cu copiator şi imprimantă, necesare creării fişelor de lucru, documentelor, multiplicării acestora, dar şi trimiterii periodice de informatii către părinţi referitoare la programul săptamanal al copiilor sau la evenimentele ce se desfăşoară în şcoală. In secretariat se găseşte un calculator folosit exclusiv de către personalul compartimentului.
Sala de sport a şcolii este destinată desfăşurării orelor de educaţie fizică şi sport, activităţilor extracurriculare şi opţionalelor care presupun mişcare (karate, gimnastică), dar şi orelor de joc şi mişcare. Este utilată cu spalier, saltele de gimnastică, bănci, mingi, jaloane, cercuri, bile, baloane sau alte obiecte necesare desfăşurării activităţilor.
Punctele sanitare ( câte 2 destinate elevilor/sexe/unitate-cu câte 5 cabine la Almaş, 2 cabine la Cil, Rădeşti şi Joia Mare, 3 cabine la Grădiniţa PN Almaş şi câte 1 destinat personalului şcolii în fiecare unitate) sunt dotate cu obiecte sanitare conform normativelor şi respectă regulile de igienă impuse.
În fiecare unitate există puncte sanitare dotate cu truse medicale.
Curtea şcolii este amenajată cu banci, spatii verzi, teren de sport.
- INFORMAŢII PRIVIND SPAŢIILE ŞCOLARE:
PDI 2017-2022 ŞCOALA GIMNAZIALĂ ,,LAZĂR TÂMPA,, ALMAŞ |
|||
Nr.crt. |
Tipul de spaţiu |
Număr spaţii |
Suprafaţă (mp) |
1. |
Săli de clasă |
9 |
1119 |
2. |
Sală de educaţie fizică şi sport |
1 |
62 |
3. |
Laboratoare |
2 |
120 |
4. |
Cabinet informatizat |
1 |
63 |
4. |
Spaţii exterioare (curte) |
1 |
100 |
- INFORMAŢII PRIVIND SPAŢIILE AUXILIARE:
Nr.crt. |
Tipul de spaţiu |
Număr spaţii |
Suprafaţă (mp) |
1. |
Spaţii sanitare şcoală |
2 |
50 |
2. |
Spaţii sanitare grădiniţe |
2/unitate |
|
3. |
Alte spatii (holuri,accese) |
7 |
|
4. |
Sală pentru depozitarea alimentelor |
5(1/unitate) |
|
- INFORMAŢII PRIVIND SPAŢIILE ADMINISTRATIVE:
Nr.crt. |
Tipul de spaţiu |
Număr spaţii |
Suprafaţă (mp) |
1. |
Secretariat/direcţiune |
1 |
11 |
2. |
Arhiva şcolară |
1 |
9 |
3. |
Cancelarie |
1 |
17 |
Utilităţi:
- curent electric
- canalizare
- apă curentă
- incălzire centralizată (clădirea pentru ciclul primar)
- încălzire cu lemne (ciclul gimnazial şi grădiniţele)
- telefon, internet
- sistem de supraveghere video
- sistem de alarmare
IV.2. Cultura organizaţională
În cadrul Şcolii Gimnaziale ,,Lazăr Tâmpa” Almaş se desfăşoară activităţi managerial- administrative şi educaţionale respectănd reglementări normative de ordin extern, emise de instituţii în drept, precum Parlamentul României, Guvernul României, Ministerul Educației Naţionale, Inspectoratul Şcolar Judeţean Arad.
Setul de reglementări interne reprezintă detalieri şi personalizări la nivel local a documentelor externe şi sunt produse ale managerilor sau a angajaţilor însărcinaţi cu emiterea acestora: Consiliul de Administraţie şi Consiliul Profesoral, reprezentanţi care susţin în cadrul unităţii şcolare normele stipulate. Normele şi regulile sunt importante în organizarea eficientă a unei instituţii, ele coordonează, atenţionează şi reglementează comportamentul oamenilor în cadrul instituţiei şi chiar în afara acesteia.
Regulamentul de ordine interioară a fost elaborat prin consultarea tuturor factorilor interesaţi şi prin respectarea normelor din Regulamentul de Organizarea si Funcţionare a Unităţilor de Învăţământ Preuniversitar. În conţinutul Regulamentului de Ordine Interioară sunt cuprinse norme privind activitatea elevilor, a cadrelor didactice, a personalului auxiliar şi a personalului nedidactic.
În ceea ce priveşte climatul organizaţional putem afirma că este caracterizat prin dinamism, implicare, cooperare, respect reciproc.
Directorul şcolii colaborează bine cu membrii colectivului, ţine seama de sugestiile acestora şi ia decizii cu privire la reducerea disfuncţiilor semnalate în activitatea şcolii. Toate aceste aspecte se reflectă pozitiv în activitatea instructiv-educativă şi în conduita cadrelor didactice.
Activitatea personalului Şcolii Gimnaziale ,,Lazăr Tâmpa” Almaş are ca bază idealul educațional promovat de Legea Educației Naționale, precum și de documentele de politică educațională elaborate de Ministerul Educației Naţionale. Învățământul constituie o prioritate națională și este un serviciu public prin care se urmărește realizarea idealului educațional, întemeiat pe valorile umaniste și științifice universal recunoscute, pe valorile democrației și pe aspirațiile societății românești; el contribuie la promovarea și păstrarea identității naționale.
Valori promovate:
- Profesionalismul - a fi cel mai bun în domeniul său de activitate
- Integritatea – a avea puterea interioară de a spune adevărul, de a acţiona onest în gând şi în faptă.
- Cooperarea – a arăta grijă şi compasiune, prietenie şi generozitate faţă de ceilalţi.
- Respectul – a arăta consideraţie faţă de oameni, faţă de autorităţi, faţă de proprietate şi, nu în ultimul rând, faţă de propria persoană.
- Responsabilitatea – a duce la îndeplinire cu consecvenţă obligaţiile care revin fiecăruia, asumarea răspunderii pentru propriile acţiuni.
- Autodisciplina – a avea control asupra propriilor acţiuni, cuvinte, dorinţe, impulsuri şi a avea un comportament adecvat oricărei situaţii; a da tot ce ai mai bun în orice împrejurare.
IV.2. Analiza SWOT
CURRICULUM |
|
PUNCTE TARI |
PUNCTE SLABE |
· Pentru fiecare nivel de şcolarizare există material curricular corespunzător (planuri de învăţământ şi programe şcolare, auxiliare curriculare, manuale, caiete de lucru, ghiduri de aplicare, culegeri de probleme, îndrumătoare, softuri educaţionale); · Parcurgerea curriculumului conform legislaţiei și metodologiei în vigoare; · CDȘ este elaborat de cadrele didactice ale școlii și este variat, cu o bogată arie tematică, ţinând cont primordial de cerinţele părinţilor; · Oferta generoasă a activităţilor extracurriculare · Abordarea curriculară prin folosirea unor metode alternative moderne de învăţare şi prin utilizarea complementară a tehnologiei informatice; · Elaborarea şi implementarea unor proiecte şi programe educaţionale care corespund realităţii sociale: spirit democratic, iniţiativă pentru normele sociale; · Pregătire suplimentară pentru Evaluarea naţională, olimpiade şi concursuri şcolare; · Proces instructiv-educativ de calitate reflectat în rezultate şcolare bune, procent de promovabilitate la evaluările naționale ridicat, premii la olimpiadele, concursurile școlare, etapele județene și naționale.
|
· Organizarea C. D. Ş. este perfectibilă deoarece oferta şcolii nu poate satisface nevoile tuturor elevilor, iar opţiunile se fac în funcţie de decizia majorităţii elevilor clasei · Suprapunerea cerinţelor, testărilor, ceea ce conduce la o distribuire inegală a efortului elevilor; · Timp limitat acordat activităţilor extracurriculare conform normativelor în vigoare
|
OPORTUNITĂŢI |
AMENINŢĂRI |
· Posibilitaţi de dezvoltare a curriculumului care să sprijinei inovarea; · C.D.Ş . oferă posibilitatea satisfacerii dorinţei de informare şi cunoaştere in diferite domenii de activitate, contribuind la dezvoltarea inteligenţelor multiple, bază pentru formarea omului viitorului; · Oferta mare de auxiliare didactice permite o selecţie riguroasă in vederea achiziţionării; · C.D.Ş. permite valorificarea abilităţilor individuale ale copiilor şi le poate trezi interesul pentru alegerea unei profesii; · Există site-uri specializate în oferirea de materiale şi soft-uri pentru cadre didactice.
|
· Existenţa unor neconcordanțe între programele şcolare de la învăţământul primar și cele de la învăţământul gimnazial; · Manualele nu sunt în concordanță cu programa școlară, ceea ce impune achiziționarea de către elevi a unor materiale auxiliare; · Programele școlare la anumite discipline (religie, ed. tehnologică) sunt prea încărcate;
|
RESURSE UMANE |
|
PUNCTE TARI |
PUNCTE SLABE |
· Personal didactic calificat în proporţie de 100%; · Delimitarea clară a responsabilităţilor cadrelor didactice şi o bună coordonare a lor de către echipa de management; · Cadre didactice competente, dedicate meseriei şi apreciate în comunitate; · Susţinerea perfecţionării personalului şcolii de către conducerea şcolii; · Participarea cadrelor didactice la perfecţionări prin grade didactice şi cursuri de formare; · Cadre didactice cu abilităţi în domeniul IT şi preocupări pentru predarea asistată de calculator; · Evaluarea personalului pentru ocuparea posturilor conform normativelor în vigoare şi nevoilor şcolii; · Organizarea unui program de consiliere a părinţilor.
|
· Cadre didactice cu fracţiune de normă;
|
OPORTUNITĂŢI |
AMENINŢĂRI |
· Varietatea de cursuri de formare şi perfecţionare organizate de CCD, organizaţii non-guvernamentale, universităţi şi alte instituţii furnizoare de educaţie; · Îndrumarea personalului de către specialişti din afara organizaţiei; · Promovarea ofertei şcolare de către personalui şcolii şi de către o firmă de specialitate poate duce la creşterea numărului de elevi; · Schimburi de experienţă între cadrele didactice şi între şcoală şi alte instituţii.
|
· Scăderea progresivă a natalităţii şi, implicit, reducerea populaţiei şcolare.
|
RESURSE MATERIALE ŞI FINANCIARE |
|
PUNCTE TARI |
PUNCTE SLABE |
· Spaţii adecvate pentru săli de clasă , cabinet şi laboratoare; · Informatizarea școlii, prin dotarea tuturor sălilor de clasă, cabinetelor și laboratoarelor cu calculator, videoproiector și conexiune la internet; · Sistem de supraveghere video pentru asigurarea securității elevilor în școală; · Sistem de alarmare pentru asigurarea securităţii personalului şi a elevilor; · Recondiţionarea permanentă a spaţiilor şcolare şi încadrarea în normele de igienă; · Mobilier didactic conform normativelor în vigoare; · Deţinerea autorizaţiei sanitare de funcţionare; · Îmbogățirea permanentă a fondului de material didactic și a fondului de carte; · Aparatură modernă, echipament informatic utilizat în procesul instructiv- educativ şi pentru compatimentul administrativ- financiar.
|
· Lipsa unei săli de festivităţi; · Cadre didactice cu fracţiune de normă; · Insuficienta preocupare a unor cadre didactice pentru respectarea de către elevi a normelor din Regulamentul de organizare și funcționare a școlii privind ținuta și disciplina elevilor.
|
OPORTUNITĂŢI |
AMENINŢĂRI |
· Posibilitatea accesării de fonduri europene prin proiecte cu finanţare; · Organizarea unor activităţi, programe prin care elevii şi părinţii sunt implicaţi în decorarea şi întreţinerea spaţiilor şcolii; · Parteneriate cu comunitatea locală, ONG+uri, asociaţii în scopul dezvoltării bazei materiale şi/sau atragerii de fonduri externe. |
· Ritmul accelerat al dezvoltării tehnologiei conduce la uzura în fapt şi morală a echipamentelor existente; · Obstacole în accesarea proiectelor europene generate de legislaţia neclară şi de birocraţia excesivă;
|
RELAŢII COMUNITARE ŞI DE PARTENERIAT |
|
PUNCTE TARI |
PUNCTE SLABE |
· Colaborare cu instituţiile publice locale (Primărie, Poliţie, Biserică); · Desfăşurarea unor programe educaţionale naţionale şi locale (colaborare cu Muzeul Aurului Brad, ONG-uri şi şcoli partenere); · Relaţii de colaborare cu diverse instituţii pentru realizarea unor activităţi extracurriculare atractive, cu un înalt potenţial educativ şi social, care să răspundă nevoii de nou a elevilor (excursii, tabere, ateliere de lucru, expoziţii, acţiuni caritabile, serbări); · Schimbarea relaţiei dintre familie şi şcoală, precum şi a percepţiei cadrelor didactice prin organizarea unor activităţi în parteneriat; · Promovarea imaginii şcolii prin intermediul site-ului şcolii şi a reţelelor de socializare.
|
· Număr mic de proiecte de parteneriat cu şcoli şi instituţii din ţările europene; · Implicarea redusă a unor părinţi din cauza lipsei de timp; · Vicii în fluxul informaţional; · Inconsecvenţă în monitorizarea site-ului şcolii din cauza lipsei de timp a personalului responsabil cu promovarea imaginii şcolii.
|
OPORTUNITĂŢI |
AMENINŢĂRI |
· Organizarea de proiecte educationale prin intermediul platformei e-twinning; · Prestigiul şcolii la nivel local obţinut prin rezultatele elevilor şi ale cadrelor didactice; · Extinderea gamei proiectelor şi programelor propuse elevilor şi familiilor; · Varietatea de cursuri de formare şi perfecţionare organizate de CCD, organizaţii non-guvernamentale, universităţi şi alte instituţii furnizoare de educaţie; · Îndrumarea personalului de către specialişti din afara organizaţiei; · Posibilitatea gestionării informaţiei afişate pe site-ul şcolii direct de către responsabilul cu relaţiile comunitare şi de către cadrele didactice.
|
· Scăderea populaţiei şcolare; · Lipsa unui interval planificat în cadrul planului de învăţământ în vederea derulării unor activităţi estracurriculare; · Concurenţa celorlalte şcoli; · Atitudinea rezervată a unor părinţi în a se implica în viaţa şcolii şi în formarea copiilor.
|
IV.2. Analiza PESTE
Factorii politici, economici, sociali, tehnologici şi ecologici din mediul în care şcoala îşi desfăşoară activitatea influenţează într-o mare măsură activitatea acesteia. Conjunctura politică şi legislativă, evoluţia economică la nivel local, regional, naţional şi internaţional, progresul social intern şi integrarea în structurile economice şi culturale ale Uniunii Europene se afla într-o continuă interdependenţă cu succesul instituţiei şcolare.
Procesul educaţional se află sub permanenta determinare a schimbărilor produse la nivel tehnologic, inovaţional. Paşii uriaşi pe care societatea i-a făcut în ultimii 25 de ani trebuie urmaţi şi de şcoală în beneficiul acesteia, dar şi al educabililor şi al celorlalţi factori implicaţi. De asemenea, necesitatea de a păstra un mediu natural ecologic poate contribui la eficientizarea procesului instructiv-educativ şi la asigurarea finalităţilor educaţionale.
În acest sens, analiza PEST(E) oferă posibilitatea identificării factorilor care influenţează activitatea Şcolii Gimnaziale ,,Lazăr Tâmpa,, Almaş pentru a identifica oportunităţile pe care trebuie să le valorifice proiectul de dezvoltare instituţională în scopul obţinerii performanţei.
POLITIC |
Strategia de guvernare în educaţie vizează îndeplinirea mai multor obiective:
• Creşterea performanţei sistemului românesc de învăţământ; • Asigurarea politicilor de echitate socială; • Asigurarea deprinderilor şi competenţelor care să permită dezvoltarea personală, intelectuală şi profesională din perspectiva învăţării pe tot parcursul vieţii; • Deschiderea sistemului de educaţie, formare profesională şi cercetare către societate, către mediul social, economic şi cultural; • Întărirea gradului de coeziune socială şi creşterea participării cetăţenilor la programele de dezvoltare economică şi socială prin promovarea cetăţeniei active; • Stimularea inovării şi creativităţii, inclusiv a spiritului antreprenorial, la toate nivelurile de educaţie şi de formare profesională; • Construirea societăţii cunoaşterii prin transformarea educaţiei în vector de dezvoltare socioeconomică; • Asigurarea competitivităţii la nivel european şi internaţional; • Permanentizarea colaborării cu diaspora ştiinţifică românească; • Stimularea creativităţii, inovării şi transferului tehnologic;
• Depolitizarea sistemului şi promovarea profesioniştilor în managementul educaţional; • Promovarea politicilor publice bazate pe nevoile sistemului, identificate în urma unor studii și analize • Respectarea principiului autonomiei în educaţie şi a principiului responsabilităţii publice şi întărirea mecanismelor legale de funcţionare a acestor principii; • Integrarea tinerilor pe piaţa muncii prin dezvoltarea de politici care să asigure un nivel ridicat de creştere şi de ocupare durabilă a forţei de muncă, bazate pe cunoaştere; • Creşterea vizibilităţii internaţionale a României prin rezultatele obţinute în educaţie; • Coordonarea politicilor din sectorul educaţiei cu politicile şi iniţiativele altor sectoare, în vederea atingerii obiectivelor mai sus menţionate; • Creşterea resurselor financiare alocate educaţiei, inclusiv prin atragerea unor surse de finanţare private; • Respectarea principiului dialogului social; • Asumarea rolului de stat membru al Uniunii Europene prin participarea la politicile și iniţiativele comune în domeniul educaţiei, cercetării, atât la nivelul Uniunii, cât și în afara acesteia (colaborarea cu Asia, Australia, America Latină, America de Nord și Africa); • Creșterea rolului României în acordarea de asistenţă în domeniul educaţiei altor ţări, în vederea atingerii obiectivelor asociate iniţiativei Education for All, iniţiativă susţinută de ONU și coordonată la nivel global de UNESCO.
|
ECONOMIC |
Pe plan național este încurajată politica de dezvoltare a sectorului privat, a industriilor mici și mijlocii, ceea ce determină diversificarea ofertelor de școlarizare; în plan local, datorită diferențelor de dezvoltare economică, apar dezechilibre ce generează un acces inegal la educație. Situaţia financiară a părinţilor elevilor se încadrează în limite medii, aceştia având în proporţie de peste 60% studii medii şi venituri înacdrate puţin peste salariul mediu pe economie. |
SOCIAL |
• Evoluția populației de vârstă școlară se află pe o curbă descendentă la nivel naţional; Fluctuaţiile demografice influenţează cifrele de şcolarizare ale unităţii de învăţământ, și, indirect, încadrarea personalului didactic • Creşterea numărului familiilor monoparentale • Creşterea ratei infracţionalităţii în rândul tinerilor. Impactul asupra școlii: • Situația materială stabilă, peste medie a familiilor multor elevi influenţează pozitiv participarea la educație, rata foarte scăzută a absenteismului și lipsa abandonului școlar. • Elevii proveniți din familii dezbinate sau din familii cu unul dintre părinți aflat la muncă în străinătate sunt expuși la numeroase riscuri privind securitatea fizică și psihică, diminuarea interesului pentru școală, delincvența juvenilă etc. Se impune o colaborare strânsă între școală și partenerii locali: Primărie, Poliția de Proximitate, Direcţia de Sănătate Publică, Asociaţia pentru Siguranţa Comunitară şi Antidrog etc. • Crește rolul școlii în cadrul comunității; adaptarea ofertei educaţionale la cerinţele integrării in UE, punându-se accentul pe studiul limbilor străine, al informaticii, precum şi pe autoperfectionare şi pe educaţie permanentă; |
TEHNOLOGIC |
Există mijloace moderne de comunicare, atât la nivelul instituţiilor, cât şi la nivelul familiilor. Tehnologia are un rol determinant în progresul societății. Sectorul tehnologic cu cel mai mare impact asupra creșterii calităţii şi eficientizării procesului de învăţământ îl reprezintă tehnologia informațiilor. Școala pune la dispoziția elevilor și cadrelor didactice o bază materială modernă, cu o dotare TIC performantă - atât hardware, cât și software: calculator conectat la internet în sălile de clasă şi videoproiector în laboratoare, imprimante și/sau copiatoare birouri, soft educațional pentru diferite discipline: matematică, fizică, biologie, chimie, istorie, geografie . Cadrele didactice au competențe de utilizare a tehnologiei informației și utilizează TIC în activitatea didactică și în activitatea de autoinstruire. Elevii sunt inițiați în utilizarea calculatorului în cadrul unor discipline opționale introduse în Curriculum la Decizia Școlii. |
ECOLOGIC |
Integrarea în Uniunea Europeană impune respectarea unor norme de protejare a mediului de către unităţile şcolare. Proiectele educaționale realizate în şcoală nu afectează mediul prin activitățile desfășurate și respectă principiile dezvoltării durabile. Școala derulează proiecte ecologice și activități privind educația ecologică printr-o abordare interdisciplinară și stimulând munca în echipă. Printre programele și proiectele pe teme de mediu, menționăm: - ,, Let's Do It, Romania!,,-proiect de curăţenie generală.- “Eco-decoraţiuni”- proiect de realizare a decoraţiunilor de Paşte şi de Crăciun din deşeuri şi materiale refolosibile. -,, Copiii, prietenii naturii,, -proiect de parteneriat cu Ocolul Silvic Sebiş-Moneasa, etc. |
- STRATEGIA PROIECTULUI
V.1. Ţinte strategice
(termen de aplicare: constant în următorii cinci ani)
- Adecvarea programelor de educaţie la asteptările celor implicaţi, conform standardelor de calitate (inclusiv pentru copiii cu CES);
- Realizarea planului de şcolarizare propus şi menţinerea frecvenţei elevilor;
- Asigurarea condiţiilor optime de studiu şi de siguranţă necesare desfăşurării unui învăţământ de calitate;
- Creşterea calităţii educației prin perfecționarea pregătirii metodice şi ştiințifice a cadrelor didactice şi asigurarea unui management performant;
- Dezvoltarea dimensiunii europene a şcolii prin derularea de proiecte şi parteneriate locale, naţionale şi europene.
ARGUMENTAREA STRATEGIEI PROPUSE:
Opţiunile exprimate în strategia proiectului de dezvoltare instituţională au fost selectate în funcţie de contextul în care se află şcoala, de analiza de nevoi. Strategia propusă este optimă, în condiţiile date, deoarece:
- respectă politicile şi strategiile de dezvoltare naţionale şi locale;
- este realizabilă cu resurse materiale şi umane existente şi previzibile;
- foloseşte eficient resursele disponibile;
- duce la creşterea calităţii educaţiei oferite de şcoală.
V.2. Opţiuni strategice
Dezvoltarea curriculara
- Diversificarea ofertei CDŞ în funcţie de opţiunile elevilor şi ale părinţilor dar şi de nevoile societăţii moderne
- Asigurarea resurselor necesare realizării finalităţilor propuse
- Implicarea în proiecte şi în parteneriate care să deservească obiectivele stabilite de curriculumul naţional
Dezvoltarea resurselor umane
- Compatibilizarea pregătirii iniţiale şi continue a personalului didactic cu cerinţele educaţionale şi sociale
- Perfecţionarea cadrelor didactice ( aplicarea metodelor activ-participative precum şi a noilor tehnologii de informare şi de comunicare)
- Eficientizarea activităţii cadrelor didactice
Atragerea de resurse financiare şi dezvoltarea bazei materiale
- Identificarea resurselor financiare care pot fi direcţionate în vederea dezvoltării bazei materiale
- Achiziţionarea de echipamente noi necesare desfăşurării procesului de învăţământ
- Asigurarea unui ambient estetic şi funcţional adecvat specificului şcolii
Dezvoltarea relaţiilor comunitare
- Identificarea scopurilor comune şcoală-comunitate în vederea atragerii comunităţii locale şi a partenerilor educaţionali spre şcoală
- Implicarea activă a părinţilor în relaţia cu şcoala prin dezvoltarea de programe specifice
- Realizarea de programe şi proiecte educative care au drept scop egalizarea şanselor, combaterea discriminarii de sex, rasă, naţionalitate sau religie, precum şi cultivarea spiritului de apartenenţă la civilizaţia europeană
- Integrarea europeană prin programe Erasmus+,etc.
Obiectivele operaţionale la nivelul unităţii de învatamant se regăsesc în planul managerial, domeniu proiectiv care stabileşte principalele direcţii ale activităţii în ansamblul ei precum şi în planurile comisiilor metodice şi ale comisiilor pe probleme. În programele manageriale ale fiecărui compartiment funcţional se reiau obiectivele din planul managerial, se detaliază pe obiective specifice, se corelează cu măsuri, responsabilităţi şi termene.
Îndeplinirea obiectivelor propuse va fi urmărită şi analizată pe baza indicatorilor de performanţă stabiliţi. Evaluarea periodica a stadiului realizării planului de activităţi corelată cu respectarea termenelor stabilite constituie unul dintre instrumentele de asigurare a calităţii în educaţie, un feed-back necesar pentru reglarea eventualelor disfuncţionalităţi.
V.2. Programe de realizare a ţintelor strategice
ŢINTA 1.
Adecvarea programelor de educaţie la aşteptările celor implicaţi, conform standardelor de calitate ;
Activităţi |
Resurse |
Termene |
Responsabilităţi |
Indicatori de realizare |
Elaborarea de proiecte proprii unităţii de învăţământ care să asigure complementaritatea activităţilor desfăşurate la clasă având ca parteneri activi părinţii elevilor |
Director Cadre didactice Spaţii şi dotări Donaţii Sponsorizări Părinţii elevilor
|
Septembrie |
Director Responsabil Comisie metodica Responsabil cu activităţile extracurriculare Responsabil proiecte şi programe Comitetul de părinţi |
Număr de proiecte intocmite Graficele implicării cadrelor didactice, părinţilor şi a elevilor Creşterea gradului de satisfacţie a părinţilor pentru serviciile educaţionale oferite de şcoală |
Introducerea în CDŞ la gimnaziu a unei discipline opţionale cu durata de 2-3 ani, în scopul formării la elevi a competențelor de utilizare a programelor de tip Office (Word, Power Point, Excel) și de comunicare prin intermediul internetului; |
Comisia pentru curriculum Calculatoare conectate la internet Tablă interactivă Cadre didactice Informatician |
Aprilie-Mai |
Director Comisia pentru curriculum
|
Impactul pozitiv asupra rezultatelor elevilor Valorificarea dotării TIC a şcolii prin utilizarea softurilor educaţionale şi a platformelor AEL în lecţii la disciplinele din trunchiul comun şi la cele opţionale |
Asigurarea echităţii în educaţie prin programe specifice (programe pentru elevii cu potenţial de performanţă şcolară;programe de recuperare pentru elevii cu nivel redus de performanţă) |
Baza materială Cadre didactice Elevi Parteneri sociali Resurse financiare proprii sau din alte surse Consilier psihopedagog |
Permanent |
Cadre didactice Consilier psihopedagog |
Participarea a cel puţin 80% din totalul elevilor vizaţi
Egalizarea şanselor
|
Activităţi extracurriculare pentru formarea unui stil de viaţă sănătos (derularea de programe şi proiecte pe teme de educaţie pentru sănătate şi educaţie ecologică)
|
Baza materială Cadre didactice Elevi Parteneri sociali Suporturi de curs Fonduri proprii Donaţii Sponsorizări |
Conform planificării |
Cadre didactice Responsabil cu activităţile extracurriculare Responsabil proiecte şi programe
|
Formarea unei atitudini pozitive a elevilor în legătură cu stilul de viaţă sănătos, prin alimentaţie echilibrată şi mişcare Participarea fiecarui elev cel puţin la un program educativ
Consolidarea relaţiilor de parteneriat prin diversificarea şi dezvoltarea proiectelor pe temă |
Asigurarea unei informări corecte, prompte, detaliate a părinţilor privind activitatea şcolii |
Director Secretar Cadre didactice Mail-ul şi site-ul şcolii |
Permanent |
Director Secretar Cadre didactice Responsabil cu promovarea imaginii şcolii |
Evidenţa comunicării în format letric şi electronic Creşterea gradului de satisfacţie a părinţilor referitor la activitatea şcolii |
Identificarea, prin evaluare instituţională, a nevoilor de educaţie ale comunităţii locale şi căutarea posibilităţilor de satisfacere a acestora în cadrul normativ existent şi cu resursele disponibile |
Echipa managerială CEAC Legislaţia specifică Platforma electronică ARACIP |
Septembrie- Octombrie |
Echipa managerială CEAC
|
Creşterea gradului de satisfacţie şi de implicare în viaţa şcolii a partenerilor educaţionali Identificarea şi implementarea a cel puţin 3 metode/proiecte noi |
ŢINTA 2.
Realizarea planului de şcolarizare propus şi menţinerea frecvenţei elevilor
Activităţi |
Resurse |
Termene |
Responsabilităţi |
Indicatori de realizare |
Diseminarea rezultatelor valoroase din activitatea şcolii şi promovarea lor în comunitate |
Director Cadre didactice Părinţii elevilor Resurse financiare proprii Sponsorizări Resurse informatice proprii
|
Permanent |
Director Comitetul de părinţi Responsabilul cu promovarea imaginii şcolii Firma responsabilă cu promovarea imaginii şcolii Informaticianul
|
Creşterea constantă a numărului elevilor şcolii Numărul proiectelor şi al activităţilor de promovare desfăşurate Actualizarea permanentă a informaţiei referitoare la oferta şcolii şi la evenimentele petrecute în şcoală pe site-ul şcolii şi pe reţelele de socializare |
Implicarea comunităţii în viaţa şcolii prin activităţi derulate în parteneriat |
Comisia pentru curriculum Resurse materiale şi informaţionale proprii sau comune
|
Semestrial, conform planificării |
Cadre didactice Responsabil cu activităţile extracurriculare Responsabil proiecte şi programe
|
Creşterea constantă a numărului elevilor şcolii, mai ales în timpul anului şcolar Numărul proiectelor şi al activităţilor desfăşurate în parteneriat |
Selectarea şi menţinerea unei echipe didactice performante |
Director Legislaţia în vigoare |
August-Septembrie |
Director
|
Ocuparea tuturor posturilor cu personal didactic calificat, cu vechime în învăţământ Creşterea constantă a rezultatelor elevilor la învăţătură şi la activităţile extracurriculare Obţinerea calificativului anual “Foarte Bine” de către toate cadrele didactice în urma evaluărilor anuale Creşterea prestigiului şcolii |
ŢINTA 3.
Asigurarea condiţiilor optime de studiu şi de siguranţă necesare desfăşurării unui învăţământ de calitate
Activităţi |
Resurse |
Termene |
Responsabilităţi |
Indicatori de realizare |
Întreţinerea bazei materiale existente şi îmbunătăţirea acesteia în funcţie de nevoile identificate, prin diverse mijloace de atragere a resurselor |
Director Cadre didactice Părinţii elevilor Resurse financiare proprii Sponsorizări
|
Anual
|
Director Comitetul de părinţi
|
Dotarea spaţiilor şcolare conform legislaţiei în vigoare Creşterea numărului echipamentelor şi materialelor didactice conform Normativului de dotere minimală Atragerea fondurilor extrabugetare din donaţii sau sponsorizări Realizarea planului anual de achiziţii de bunuri şi srvicii în proporţie de cel puţin 90% |
Monitorizarea respectării de către elevi şi personalul şcolii a legislaţiei în vigoare şi a prevederilor Regulamentului de Organizare şi Funcţionare a Şcolii |
Director Comisia pentru combaterea violenţei şcolare CEAC Resurse materiale şi informaţionale proprii
|
Semestrial |
Cadre didactice Comisia pentru combaterea violenţei şcolare CEAC
|
Respectarea a cel puţin 80% din prevederile ROFUIP Scăderea constantă a numărului situaţiilor de violenţă şcolară Revizuirea Regulamentului de Ordine Interioară în funcţie de concluziile monitorizării |
Includerea în cadrul proiectelor, programelor, activităţilor extracurriculare sau în cadrul lecţiilor a unor teme privind educaţia rutieră, drepturile omului, manifestările violente, delincvenţa juvenilă |
Cadre didactice Legislaţia în vigoare |
Periodic, conform planificării |
Comisia pentru prevenirea violenţei şcolare Comisia Metodică |
Proiectarea demersului didactic include activităţi pe temele propuse Creşterea gradului de satisfacţie a părinţilor şi elevilor faţă de ambientul şcolii şi de condiţiile de sigurnţă din şcoală Scăderea constantă a numărului situaţiilor de violenţă şcolară Reactualizarea anuală a parteneriatului cu Poliţia prin participarea cadrelor de poliţie la proiectele iniţiate de şcoală
|
Menţinerea în stare bună de funcţionare a sistemului de siguranţă al şcolii (sistem video, sistem de acces, sistem de alarmare) |
Administrator de patrimoniu Cadre didactice Resurse financiare proprii |
Permanent
|
Director Firma de securitate Informatician
|
Funcţionarea permanentă a sistemului de supraveghere video, a sistemului de acces în şcoală şi a sistemului de alarmare Diseminarea semestrială în rândul elevilor, personalului şcolii şi al colaboratorilor a procedurilor de alarmare în caz de urgenţă Efectuarea a cel puţin două simulări de evacuare a clădirii în situaţii de urgenţă pe semestru Creşterea gradului de satisfacţie a părinţilor şi elevilor faţă de ambientul şcolii şi de condiţiile de sigurnţă din şcoală
|
ŢINTA 4.
Creşterea calităţii educației prin perfecționarea pregătirii metodice şi ştiințifice a cadrelor didactice şi asigurarea unui management performant;
Activităţi |
Resurse |
Termene |
Responsabilităţi |
Indicatori de realizare |
Identificarea nevoilor de formare a personalului şcolii şi a ofertei existente pentru fiecare categorie de personal |
Director Comisia pentru perfecţionare şi formare continuă Resurse financiare proprii Sponsorizări
|
Septembrie- Octombrie
|
Director Comisia pentru perfecţionare şi formare continuă
|
Analiza de nevoi întocmită la începutul anului şcolar de către Comisia pentru perfecţionare şi formare continuă Identificarea a cel puţin două variante de formare/perfecţionare pentru fiecare categorie de personal
|
Perfecţionarea competenţelor manageriale prin participarea echipei manageriale la cursuri de management educaţional |
Director Resurse materiale şi informaţiona-le proprii
|
Periodic, conform planificării |
Director Consilier educativ |
Participarea la cel puţin un curs de fomare pe an a echipei manageriale Creşterea performanţelor echipei manageriale |
Participarea personalului şcolii la cursuri de formare şi de perfecţionare |
Cadre didactice Legislaţia în vigoare Resurse materiale şi informaţionale proprii |
Periodic, conform planificării |
Comisia Metodică Comisia pentru perfecţionare şi formare continuă
|
Participarea a cel puţin 30% din personalul şcolii la cursuri de formare/ perfecţionare, anual
|
Diseminarea informaţiilor şi competenţelor rezultate în urma participării personalului şcolii la cursurile de formare şi de perfecţionare |
Cadre didactice Personal didactic auxiliar şi nedidactic Resurse financiare şi informaţionale proprii |
Permanent
|
Director Comisia metodică
|
Creşterea rezultatelor şcolare Creşterea participării elevilor la concursurile şcolare Creşterea gradului de satisfacţie a părinţilor faţă de rezultatele elevilor şi faţă de metodele utilizate în procesul educaţional Obţinerea calificativului anual “Foarte Bine” de către toate cadrele didactice, personalul didactic auxiliar şi nedidactic în urma evaluărilor anuale
|
Formarea şi informarea cadrelor didactice şi a celorlalte categorii de personal în vederea aplicării principiilor învăţământului incluziv |
Suporturi de curs Bibliogarfie de specialitate Formatori Experţi Resurse financiare proprii sau externe |
Anual
|
Director Responsabil Comisie perfecţionare şi formare continuă |
Aplicarea principiilor şi a regulilor şcolii incluzive pe parcursul întregii activităţi educative de către întreg personalul şcolii Participarea la cel puţin un curs de formare /sesiune de informare în domeniu a 50% din personalul şcolii |
Proiectarea activităţilor manageriale pe baza unei diagnoze pertinente, specifice, realiste, cu obiective strategice care să vizeze proceduri de asigurare a calităţii în educaţie |
Director Director adjunct Resurse informaţionale proprii Comisii de lucru |
Semestrial
|
Director Consilier educativ Responsabili comisii de lucru |
Realizarea planurilor operaţionale semestrial Realizarea în proporţie de 80% a acţiunilor propuse în cadrul planurilor manageriale şi operaţionale
|
ŢINTA 5.
Dezvoltarea dimensiunii europene a şcolii prin derularea de proiecte şi parteneriate locale, naţionale şi europene
Activităţi |
Resurse |
Termene |
Responsabilităţi |
Indicatori de realizare |
Elaborarea şi implementarea de proiecte care să promoveze valorile europene în colaboare cu alte şcoli/instituţii europene |
Director Responsabil cu activităţile extracurriculare Responsabil proiecte şi programe Resurse financiare proprii sau provenite din fonduri europene Resurse informatice proprii
|
Octombrie- Ianuarie |
Director Responsabil cu activităţile extracurriculare Responsabil proiecte şi programe
|
Elaborarea şi implementarea a cel puţin două proiecte anual Obţinerea titlului de “Şcoală Europeană” |
Informarea corectă şi completă a cadrelor didactice și elevilor școlii privind activităţile proiectelor de cooperare europeană |
Director
Resurse materiale şi informaţionale proprii Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale |
Semestrial
|
Director Consilier educativ Responsabil cu activităţile extracurriculare Responsabil proiecte şi programe
|
Creșterea interesului elevilor pentru implicarea în proiecte comunitare, reflectată de creşterea numărului elevilor implicaţi
|
Stimularea cadrelor didactice în vederea iniţierii şi diversificării proiectelor cu finanţare din fonduri europene |
Cadre didactice Legislaţia în vigoare Resurse materiale şi informaţionale proprii |
Periodic, conform planificării |
Director Comisia Metodică Comisia pentru perfecţionare şi formare continuă
|
Elaborarea de proiecte pentru mobilități de formare Erasmus + |
Diseminarea informaţiilor privind oportunităţile de cooperare europeană oferite prin progamele Coemnius, Erasmus, prin platforma etwinning |
Cadre didactice Resurse financiare şi informaţionale proprii sau externe |
Permanent
|
Director Comisia metodică
|
Creşterea rezultatelor şcolare Creşterea participării elevilor la proiectele europene Creşterea gradului de satisfacţie a părinţilor faţă de rezultatele elevilor şi faţă de metodele utilizate în procesul educaţional |
Dezvoltarea competențelor de comunicare în limba engleză a elevilor prin studiul suplimentar în cadrul CDŞ |
Comisia pentru Curriculum Suporturi de curs Formatori Experţi Resurse financiare şi informaţionale proprii sau externe |
Anual
|
Director Comisia pentru Curriculum |
Introducerea opţionalului de limbă engleză la cel puţin 2 clase nivel primar şi la toate clasele de nivel gimnazial Participarea la testările de limbă engleză Cambridge Creşterea rezultatelor elevilor la limba engleză Creşterea gradului de implicare a elevilor în proiectele care presupun redactare-comunicare în limba engleză |
Asigurarea coerenţei între competenţele prevăzute de programele şcolare şi cele dobândite în activităţi realizate în parteneriat cu şcoli din UE |
Comisia metodică Responsabil cu proiectele şi programele Resurse informaţionale proprii şi externe
|
Permanent, conform planificării |
Director Comisia metodică Responsabil cu proiectele şi programele
|
Concordanţa între progama şcolară şi obiectivele proiectelor europene Creşterea rezultatelor şcolare Creşterea gradului de satisfacţie a părinţilor faţă de competenţele dobândite de elevi |
BUGETUL ESTIMAT AL PROIECTULUI DE DEZVOLTARE INSTITUŢIONALĂ
TOTAL: 319.000 RON
Surse de finanţare: BUGETUL ŞCOLII, SPONSORIZĂRI
Programe de realizare a ţintelor strategice
ŢINTA 1.
Adecvarea programelor de educaţie la aşteptările celor implicaţi, conform standardelor de calitate ;
TOTAL: 130.000 RON
Activităţi |
Buget estimat 2017- 2022 |
Observaţii |
Elaborarea de proiecte proprii unităţii de învăţământ care să asigure complementaritatea activităţilor desfăşurate la clasă având ca parteneri activi părinţii elevilor |
17.500/ 3.500 RON anual |
|
Introducerea în CDŞ la gimnaziu a unei discipline opţionale cu durata de 2-3 ani, în scopul formării la elevi a competențelor de utilizare a programelor de tip Office (Word, Power Point, Excel) și de comunicare prin intermediul internetului; |
100.000/ 20.000 RON anual |
|
Asigurarea echităţii în educaţie prin programe specifice (programe pentru elevii cu potenţial de performanţă şcolară;programe de recuperare pentru elevii cu nivel redus de performanţă) |
5.000/ 1.000 RON anual |
|
Activităţi extracurriculare pentru formarea unui stil de viaţă sănătos (derularea de programe şi proiecte pe teme de educaţie pentru sănătate şi educaţie ecologică) |
5.000/ 1.000 RON anual |
|
Asigurarea unei informări corecte, prompte, detaliate a părinţilor privind activitatea şcolii |
2.500/ 500 RON anual |
|
Identificarea, prin evaluare instituţională, a nevoilor de educaţie ale comunităţii locale şi căutarea posibilităţilor de satisfacere a acestora în cadrul normativ existent şi cu resursele disponibile(înființarea unei grupe de PP). |
|
Resursă umană salarizată |
ŢINTA 2.
Realizarea planului de şcolarizare propus şi menţinerea frecvenţei elevilor
TOTAL: 22.000 RON
Activităţi |
Buget estimat 2016- 2021 |
Observaţii |
Diseminarea rezultatelor valoroase din activitatea şcolii şi promovarea lor în comunitate |
12.000/ 3.000 RON anual |
|
Implicarea comunităţii în viaţa şcolii prin activităţi derulate în parteneriat |
17.500/ 3.500 RON anual |
Deja inclus în liniile anterioare |
Selectarea şi menţinerea unei echipe didactice performante |
10.000/ 2.000 RON anual |
Stimulente Resursă umană salarizată
|
ŢINTA 3.
Asigurarea condiţiilor optime de studiu şi de siguranţă necesare desfăşurării unui învăţământ de calitate
TOTAL: 34.500 RON
Activităţi |
Buget estimat 2016- 2021 |
Observaţii |
Întreţinerea bazei materiale existente şi îmbunătăţirea acesteia în funcţie de nevoile identificate, prin diverse mijloace de atragere a resurselor |
30.000 RON |
dintre care 10.000 în primul an |
Monitorizarea respectării de către elevi şi personalul şcolii a legislaţiei în vigoare şi a prevederilor Regulamentului de Organizare şi Funcţionare a Şcolii |
|
Activitate comisii de specialitate |
Includerea în cadrul proiectelor, programelor, activităţilor extracurriculare sau în cadrul lecţiilor a unor teme privind educaţia rutieră, drepturile omului, manifestările violente, delincvenţa juvenilă |
|
Activitate comisii de specialitate |
Menţinerea în stare bună de funcţionare a sistemului de siguranţă al şcolii (sistem video, sistem de acces, sistem de alarmare) |
4.500/900 RON anual |
|
ŢINTA 4.
Creşterea calităţii educației prin perfecționarea pregătirii metodice şi ştiințifice a cadrelor didactice şi asigurarea unui management performant;
TOTAL: 22.500 RON
Activităţi |
Buget estimat 2016- 2021 |
Observaţii |
Identificarea nevoilor de formare a personalului şcolii şi a ofertei existente pentru fiecare categorie de personal |
|
Activitate comisii de specialitate |
Perfecţionarea competenţelor manageriale prin participarea echipei manageriale la cursuri de management educaţional |
2.500/ 500 RON anual |
|
Participarea personalului şcolii la cursuri de formare şi de perfecţionare |
20.000/ 4.000 RON anual |
|
Diseminarea informaţiilor şi competenţelor rezultate în urma participării personalului şcolii la cursurile de formare şi de perfecţionare |
|
Activitatea curentă a personalului şcolii |
Formarea şi informarea cadrelor didactice şi a celorlalte categorii de personal în vederea aplicării principiilor învăţământului incluziv |
|
Activitatea managerială curentă |
Proiectarea activităţilor manageriale pe baza unei diagnoze pertinente, specifice, realiste, cu obiective strategice care să vizeze proceduri de asigurare a calităţii în educaţie |
|
Activitatea managerială curentă |
ŢINTA 5.
Dezvoltarea dimensiunii europene a şcolii prin derularea de proiecte şi parteneriate locale, naţionale şi europene.
TOTAL: 110.000 RON
Activităţi |
Buget estimat 2016- 2021 |
Observaţii |
Elaborarea şi implementarea de proiecte care să promoveze valorile europene în colaboare cu alte şcoli/instituţii europene |
17.500/ 3.500 RON anual
|
Deja inclus în liniile anterioare |
Informarea corectă şi completă a cadrelor didactice și elevilor școlii privind activităţile proiectelor de cooperare europeană |
|
Activitatea curentă a personalului şcolii |
Stimularea cadrelor didactice în vederea iniţierii şi diversificării proiectelor cu finanţare din fonduri europene |
10.000/2.000 RON anual |
|
Diseminarea informaţiilor privind oportunităţile de cooperare europeană oferite prin progamele Coemnius, Erasmus, prin platforma etwinning |
|
Activitate comisii de specialitate |
Dezvoltarea competențelor de comunicare în limba engleză a elevilor prin studiul suplimentar în cadrul CDŞ |
100.000/ 20.000 RON anual |
|
Asigurarea coerenţei între competenţele prevăzute de programele şcolare şi cele dobândite în activităţi realizate în parteneriat cu şcoli din UE |
|
Activitatea curentă a cadrelor didactice |
- MONITORIZAREA ȘI EVALUAREA
PROIECTULUI DE DEZVOLTARE INSTITUŢIONALĂ
Proiectul de Dezvoltare Instituţională a fost elaborat în urma consultării echipei de lucru cu cadrele didactice şi cu reprezentanţii părinţilor pentru analiza Proiectului de Dezvoltare precedent şi pentru stabilirea strategiei asumate de şcoală şi a obiectivelor prioritare propuse. Principalele categorii luate în considerare în elaborarea şi implementarea proiectului constau în: informaţii calitative şi cantitative obţinute în urma analizei efectuate la nivel de comisii, analiza de nevoi efectuată de echipa managerială, documentarea ştiinţifică şi legislativă.
Consultările au fost realizate în perioada ianuarie-aprilie 2017, în perioada de elaborare a proiectului. Prezentul PDI intră în vigoare începând cu septembrie 2017. PDI este documentul principal pe baza căruia se vor elabora celelalte documente manageriale ale şcolii.
Realizarea ţintelor propuse va depinde de resursa umană şi financiară, de eficienţa managementului unităţii, dar şi de evenimente sau condiţii externe favorabile sau nefavorabile, neanticipate, conjuncturale.Directorul școlii este răspunzător de realizarea obiectivelor din PDI și are datoria de a stabili direcțiile de acțiune și de a interveni cu măsuri de optimizare a acestora.
Se vor monitoriza rezultatele obţinute în toate etapele de aplicare a PDI. Datele și informațiile colectate pe baza monitorizării vor fi valorificate pentru evaluarea propriu-zisă: stabilirea gradului de atingere a obiectivelor propuse, gradul de implicare a factorilor educaționali, impactul asupra mediului intern și extern, nivelul costurilor, oportunitatea continuării/ dezvoltării/diversificării acțiunilor. Realizările vor fi prezentate în consiliile profesorale, şedinţele cu părinţii şi ale Consiliului de Administraţie.
Planurile operaționale vor fi monitorizate de Comisia de evaluare și asigurare a calității
(CEAC). Concluziile reieșite din evaluarea realizată la nivelul comisiilor vor fi incluse în raportul anual privind starea învățământului din școala noastră, în urma căruia se vor stabili măsuri corective și ameliorative. Consiliile profesorale de la sfârșitul semestrelor vor analiza gradul de atingere a obiectivelor din planurile operaționale associate semestrului încheiat.
Pe perioade scurte (anuale, semestriale), ţinând cont de realităţile momentului, pot apărea noi obiective generate de schimbările datelor de intrare. Acestea vor fi identificate şi cuprinse în Planul managerial anual al şcolii. Revizuirea PDI se va face, de regulă, la începutul anului școlar, în lunile septembrie – octombrie, pe baza concluziilor desprinse din Raportul privind starea învățământului în școală, în anul școlar încheiat, și pe baza propunerilor făcute de beneficiarii direcți și indirecți ai școlii.
Monitorizarea se va face pe domenii funcționale, urmărind modificările în implementarea activităților, sau dacă planul de lucru trebuie modificat.
Modalităţi de evaluare:
- Fişe şi alte instrumente de autoevaluare
- Chestionare
- Evaluare externă
- Rapoarte scrise
- Şedinţe periodice
- Fişe de analiză a documentelor şcolii
- Ghiduri de bune practici
- Ghiduri de observaţie
- Situaţii statistice.
Indicatori de evaluare:
- 80% din numărul cadrelor didactice titulare ale şcolii, cu continuitate în unitate pentru cel puţin un ciclu de şcolarizare, aplică politica şcolii prin implementarea misiunii şi a ţintelor propuse
- 90% din numărul elevilor realizează progres școlar
- 80% din numărul părinţilor sunt implicaţi în proiectele şcolii
- 0% elevi cu abandon şcolar
- Creşterea numărului de elevi ai şcolii atât la nivel primar, cât şi gimnazial
- Funcţionarea tuturor comisiilor de lucru cu respectarea ROFUIP şi a ROI
- Îndeplinirea anuală a proiectului managerial şi operaţional propus
Modalităţi de diseminare:
- afişarea PDI în şcoală, la loc vizibil, și pe site-ul școlii
- prezentarea proiectului partenerilor
- realizarea unei analize periodice a PDI cu participarea cadrelor didactice, elevilor, părinților şi membrilor comunităţii.
- proiectul va fi monitorizat prin planificările periodice pe arii curriculare de activitate didactică şi managerială şi evaluări interne realiste ale factorilor implicaţi.